Temaarbete 2016-2017

Matematik

Vi har nu under en tid arbetat med siffrorna 1-5. De har fått lära sig utseendet på siffrorna, känna igen tärningsbilden och andra saker som man kan förknippa med siffrorna. De har fått lära sig att dela upp en siffra i talkamraterna. Det har vi tränat genom att en person har t.ex. fem knappar, den visar två knappar och då ska kamraten gissa hur många som fattas för att det ska bli fem. Idag lekte vi affär där de fick träna på att handla med en femkrona.

Vi har även börjat lägga fokus på årets månader. Prata gärna med barnen hemma om vad det är för dag, datum, månad, år. Vi märker att de behöver höra detta många gånger.

Nytt tema: ”De fyra elementen”
Vi har startat ett nytt tema: ”De fyra elementen; vatten – luft – eld – jord.” Detta tema kommer vi att arbeta under hela vårterminen.

Vi har börjat med att leka och lära omkring vatten.
Utifrån vad barnen vet innan har vi uppmanat dem att fundera och gissa på om olika saker flyter eller sjunker i vatten. Därefter har de fått undersöka hur det förhåller sig i verkligheten och om gissningen/hypotesen stämde.

Vi har fyllt hinkar med vatten som fått stå ute över natten för att på så sätt göra is-lyktor. Tyvärr höll inte kylan i sig så den lilla is vi fick fram smälte genast bort under onsdagen. Detta har gett oss anledning till att reflektera och experimentera omkring vatten i fast och flytande form.
Vi har pratat om att vatten består av vattenmolekyler (kemisk beteckning H2O) och att de ser ut som ”Mussepigg”. (Be gärna barnen berätta!) När vatten frusit till is sitter vattenmolekylerna ihop och är nästan helt stilla. I kallt vatten rör sig molekylerna ganska långsamt och i kokande vatten och ånga rör de sig jättesnabbt. Detta har vi illustrerat med experimentet nedan.

Vi har också gjort experimentet ”Russinhissen”.  Titta här hur den fungerar!
Testa gärna hemma! Det enda man behöver är ett högt glas, bubbelvatten och några russin.

Vi pratar också om hur viktigt rent vattnen är för oss människor för att vi ska hålla oss friska och att vatten ger energi i form av vattenkraft.

Här målas fiskar i akvarier
Här målas fiskar i akvarier:

Bokstavsljud
Arbetet med bokstavsljud har fortsatt vi har nu gått igenom följande ljud, O, L, A, B, M, E, S och denna veckan lägger vi fokus på bokstaven Å.  Arbetsgången är likt det som skrevs om bokstaven O men självklart med lite variation.

Här kommer lite bilder från förra veckans arbete.

O-ljudet
Vi har börjat lyssna efter bokstavsljud. Vi har börjat med o-ljudet.
Vi lyssnar, leker och lär på olika sätt för att uppmärksamma barnen på hur o låter och ser ut.
Idag har barnen fått forma o med modellera. I ett klassrum slog vi ett riktigt rekord. Barnen gjorde 165 stycken o:n i en lång rad i olika storlekar. Remsan vi la o:na på blev över 8 meter lång!
Så här fint blev det!
img_3673 img_3674 img_3676

Allhelgonahelgen
Den här veckan har vi lärt oss lite om dagarna i allhelgonahelgen som snart är här.
Fredagen brukar kallas Halloween, en sammandragning av engelskans All Hallows Eve (Alla Helgons Kväll). Detta har man på sina håll firat i flera hundra år. Det började på några öar i England där kelterna bodde.
Från början skar man ut ansikten i kålrötter men senare använde man pumpor istället.

Alla firar inte haloween och det måste man respektera om man går runt och ringer på och säger ”Bus eller godis”. I USA är regeln att man bara får ringa på hos dem som  har ställt ut ett pumpa-ansikte utanför sin dörr. Ser man inget pumpa-ansikte, ringer man inte på.

Lördagen kallas för Alla Helgons Dag. Då hedrar man de människor som gjort så mycket gott  att de utnämnts till helgon.
Helgen avslutas på söndagen med Alla Själars Dag. Då kan man minnas de nära och kära som gått bort och man smyckar också gravarna extra fint och tänder ljus.

Vi har varit på skogskyrkogården, tittat på klockstapeln, gravarna och minneslunden. Vi har också satt lite fina blommor och tänt ett ljus på några gravar som inte haft några blommor eller ljus alls. img_3523 img_3548 img_3529 img_3524

Hej här är jag – kroppen
Nu är vi färdiga med temat om kroppen. Vi har pratat om sinnena, hjärtat, hjärnan, skelettet, mat m.m. Så här ser barnen i förskoleklassen ut inuti.

imageimageimageimageimage

Matematik
Vi har under några veckor arbetat med begreppen fler än, färre än, lika många samt olika lägesord bl a på, under, bredvid och framför. Vi har tittat på bilder och barnen ska då, utan att peka på vad de menar, kunna beskriva vilken sak de pratar om genom att säga var i bilden den befinner sig, t ex Det ligger en nalle på hyllan längst upp i bokhyllan.
Idag behövde Matte Matematik vår hjälp. Han hade fått en konstig krumelur av sina lärare och han visste inte vad det var för nåt. Det visade sig att barnen hade full koll på att det var siffran 2. Så idag har vi bl a pratat om att vi har 2 ögon, 2 händer, att fåglar har 2 ben. Vi har även kommit fram till att man ganska lätt kan se när det är två prickar på tärningen. Några barn såg det utan att behöva räkna prickarna.

Besök av polisen Ulrika
Under några veckor har vi pratat mycket om regler, både dem som gäller i skolan, hemma och i samhället i stort.
Idag hade vi besök av Ulrika som arbetar som polis. Hon berättade om sitt yrke och hur man ska uppträda för att alla ska må bra. Barnen hade förberett med en del frågor: Hur fort kör en polisbil? Vad gör man med tjuvar som man fångar? Är en polis rädd ibland?
Vi avslutade med att barnen fick titta på polisens utrustning och de fick också  provsitta polisbilen.
image

image image

Hej här är jag – Hjärtat
Denna veckan har vi lärt oss lite enkla fakta om hjärtat och hur det funkar.  Barnen har lyssnat på sitt eget hjärta i stetoskop och kunnat konstatera att det slår mycket snabbare alldeles efter man har hoppat och sprungit.  Vi har också bekantat oss med  ”Hjärtrud” och ”Benjamin”.
I samband med att vi lär oss om våra olika kroppsdelar tittar vi på en tecknad filmserie om rymdvarelsen ZORK som undersöker hur jordmänniskors kroppar fungerar.

”Hej här är jag” – Våra sinnen
Vi har börjat prata om våra fem sinnen. Ett av dem är synen. Det var häftigt och lite konstigt att förstå hur bilden av det vi ser åker in i ögat (pupillen är ju bara ett hål!) och vidare till hjärnan, som hjälper oss förstå vad vi ser. Hjärnan är ju jättesmart och vet precis vad vi ser så fort vi öppnar ögonen – men ibland blir det lite tokigt. Vi tittade på bilder som kunde föreställa både ansikten och en vas, beroende på hur man tittade, och såg en bild på en elefant som det var väldigt svårt att räkna benen på. Var det fyra eller fem ben? Våra hjärnor hade svårt att förstå vad vi såg. Barnen fick också fota och titta närmare på sina egna ögon. Tänk att alla har helt unika ögon – ingen annan har precis likadana ögon som du!

Matte Matematik
På dagens mattelektion fick vi träffa den mystiske Matte Matematik. Han hade skrivit ett brev till oss där han bad om hjälp att bli bättre på matematik. Vi hjälpte honom med att sortera knappar på olika sätt. Be gärna barnen berätta hur de gjorde. Vi jobbade även i matteboken med att hitta konstigheter i bilder.

 

image

Matematiskt tänkande i förskoleklassen
Idag har vi börjat med matten.
När vi kom till skolan idag stod det en brun resväska i klassrummet. Det stod att den tillhör Matte Matematik från landet Eldorado.
Tillsammans öppnade vi den och ganska snart kom vi fram till att den innehöll en massa mattesaker.
Bland annat hittade vi en linjal, glaskulor, en klocka, udda strumpor, tallrikar, bestick och glas.
Vi tittade på och pratade om sakerna och då insåg vi att barnen redan kan väldigt mycket matematik. De kan lägga strumpor i storleksordning, räkna  hur många tallrikar, glas och bestick som behövs när man dukar bordet och sortera glaskulorna i färghögar.
Därefter fick barnen börja jobba i sina matteböcker. De skulle skriva eller rita vad de tycker är matematik. Vi hoppas att vi kommer att få träffa den mystiska Matte Matematik snart!

 

Tema-arbete
I vårt tema ” Hej här är jag” har barnen under de första skoldagarna fått göra sina egna fantasifullt målade tröjor.

Det är också spännande med allt nytt lekmarerial och alla nya kamrater.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *